DE PLONS

Het is alweer enkele weken geleden maar toch wilden we jullie niet onthouden van een warm verslagje van het koudste Bodytime event van het jaar, namelijk de nieuwjaarsduik in de gracht.

It’s bootcamp time!
Op zaterdag 7 januari 2017 komt om 10.30 een groepje Bodytime bikkels bijeen op de Jacob van Lennepkade 245 gehuld in…sportkledij. Want als je toch zeiknat gaat worden kan je net zo goed van tevoren even een goed potje zweten. Onder de bezielende leiding van Jeroen van H. vertrekt het opgewekte gezelschap richting het Vondel- en Rembrandtpark voor een ouderwetsche buitentraining van 1,5 uur.

Namasté en de doorgewinterde grachtenzwemmer
Bij terugkomst neemt onze huisyogi Kuda de nog nasteunende en -puffende waaghalzen op de welbekende paarse matten mee naar hogere sferen. Ademhaling, alertheid, lichaamsbewustzijn, en flow: dit zijn de sleutelwoorden gedurende deze voorbereidende yogales. Want in januari én nota bene op de eerste besneeuwde dag van het seizoen de gracht in? Dan wil je wel graag in chille ‘Namasté’ modus de ‘chill’ tegemoet treden, so to speak. Ook wil je dan graag een doorgewinterde grachtenzwemmer in de groep hebben, om je de nodige tips en moed in te spreken.

De grachtenzwemmer – een wekelijkse plons in de Admiralengracht is hem niet vreemd – komt dan ook met olijke pas binnenlopen en neemt in spijkerbroek en colbertje in kleermakerszit plaats voor de groep. Zijn naam? Koen de Jong. Koen steekt enthousiast van wal met een fascinerend verhaal over zijn kennismaking met Wim Hof a.k.a. The Iceman.

Koen de Jong en Wim Hof

Zette hij jaren geleden nog vraagtekens bij de toerekeningsvatbaarheid van Wim Hof, nu is Koen een van de grootste ambassadeurs van de boodschap die Wim Hof verkondigd. Een boodschap die inmiddels ook wetenschappelijk bewezen is, namelijk dat kou, zeker in combinatie met ademhalingsoefeningen, supergezond is. Sterker nog, hij schreef samen met Wim Hof een boek over de voordelen van koudetraining en ademhalingsoefeningen genaamd ‘Koud Kunstje’.
Koen vertelt uitgebreid over de wat’s, hoe’s en waarom’s van koudetraining. De belangrijkste tip die we meekijgen voor de nieuwjaarsplons is deze: retentie na uitademing. Met andere woorden: wacht even voordat je inademt. Dit ontspant het lichaam waardoor deze optimaal reageert op de kou. Check!

Kabouter Spillebeen
Even later schuifelen we over de stoep richting een nabijgelegen rode woonboot. De eigenaar (een Bodytimer) heeft zijn flonder ter beschikking gesteld voor het klappertandende avontuur. Een man die zijn hond uitlaat, kijkt raar op wanneer hij een clubje ietwat nerveus giechelende mensen gehuld in ochtendjassen en slippers passeert.

Even later is er een plons te horen: de eerste drie gelukkigen liggen in de gracht. “Dichtbij de flonder blijven!” roept Jeroen, waarop hij het  geuzenlied inzet: iets met kabouter Spillebeen en een rode paddenstoel. Pakweg 45 seconden later hijsen de opgeluchte zwemmers zichzelf weer op het droge en. De volgende drie zijn aan de beurt.

Gejoel, gelach, oerkreten, geplons en gezang: dit is wat er te horen was op dat verlaten uur aan de verder uitgestorven Jacob van Lennepkade. Dat het een druilerige, mistige dag en zo’n 2 graden was maakte het des te leuker.

Bij terugkomst in de toko staat er een heerlijke pan soep van chef Jeroen klaar die meer dan prima smaakt bij de champagne.

Cheers op een gezond en koud 2017! Volgend jaar weer?..

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s