BUSINESS BOOTCAMP

Het laatste weekend van november heb ik de business bootcamp van open circles bijgewoond. Iemand uit een van mijn LinkedIn groepjes raadde het aan. Het kostte maar 50 eu voor 2 volle dagen dus dacht: why not.  Ik kwam bruisend van inspiratie en motivatie terug. Er is echt een knop omgegaan. Dat was ook wel nodig want sinds ik terug ben van mijn 5 weken Azië avontuur bevond ik mij in een licht lethargische staat. Ondernemer ??..wie..ikke ???? Euh..

“Creëer een remarkable product en de goden zullen gouden regen op u neer laten dalen”
Remarkawatte? Juist! Een opmerkelijk product, met andere woorden, een product of dienst waar men opmerkingen over maakt tegen derden. Bij voorkeur positieve opmerkingen dan he.
Het concept en belang van een remarkable product creëren is dus  blijven plakken in mijn sponzige hersencelletjes en ik heb het hele weekend van de bootcamp en de dagen erop mijn brein gekraakt op zoek naar de gouden formule om mijn product tot een remarkable product te maken. Glazige ogen, koortsige brabbeltaal, hyperactiviteit. Fijne bijkomstigheid: ik heb veel meer motivatie, enthousiasme en creativiteit dan voor het weekend dus al het kraken ging mij vrij goed af.

Wetten, Regels en Hamsters
Ik ben beginnende ondernemer in 2 takken van sport (illustraties en redactiewerk) en ging de dinsdagavond na de bootcamp naar de Wet- en Regelavond van de KvK bij Schiphol om even een dubbele slag te slaan. Mijn slag slaan deed ik, maar op een andere manier dan gedacht. Het was zoals te verwachten een bijzonder saaie en droge happening, zowel inhoudelijk als wat de presentatie betreft. Maargoed, het was dan ook gratis, inclusief het luxe buffet. En als ik ergens wild van word dan is het wel van gratis eten. Not ashamed to admit it either.

Eureka
Ik werkte, blij als een kind, een lading zalmwraps, satéstokjes, miniquichejes en garnalen naar binnen en begaf mij daarop (rollend) naar de zaal. Even later zat ik braaf op de eerste rij naar de eerste spreker te luisteren. De man zei niks bijzonder maar om onbekende reden plopte er zomaar een idee bij me op. Niet zomaar een idee, maar Het Idee. De puzzelstukjes die al een jaar lang (want dat is hoe lang ik al rondliep met een vaag plan) verwoed tegen elkaar opbotsten gleden op hun plaats. Eu-bloody-reka!. Nog net niet greep ik de hamsterwangen van de spreker (een vadsige fiscalist van een jaar of 63) beet om er een zoen op te drukken: Dank voor uw gave, you bored the genius out of me!!  Ik pakte mijn notitieboekje en begon gelijk, daar in de zaal, driftig te krabbelen aan wat ik later uit zou werken tot mijn businessplan.

De brullende motor
Nu ben ik druk met het plan voor leggen aan restaurants (mijn doelgroep) en heb ik meer energie en daadkracht dan ooit. Bij de bootcamp moesten we opschrijven wat onze frustraties waren: gebrek aan daadkracht en focus stond voor mij stipt op #1. Ik heb er nu eigenlijk geen last van. Beetje uitstelgedrag af en toe but hey, what’s new. Ik bepaal van te voren wat ik min of meer op een dag ga doen en ga er gewoon voor. Als je een sterk, origineel plan hebt waar je heilig in gelooft dan gaat die motor vanzelf brullen heb ik gemerkt.

Twee inzichten (met een hoog duh-gehalte) die in het bijzonder impact op mij gemaakt hebben:

1. Een ondernemer is op de eerste plaats een zakenvrouw/man.

Dit is een must. So if you don’t like marketing/sales: START FRIGGIN’ LIKING IT ! (of regel iemand die het voor je doet). Ik was inderdaad zo iemand die vooral met productie bezig wou zijn en als het wat geld opleverde dan is het mooi meegenomen.’Geld is niet zo belangrijk’ was een stille overtuiging. Terugkijkend een vreemde contradictie want ik begin juist een bedrijf omdat ik geld wil verdienen met mijn hobby. Maar als ik als een hobbyist blijf denken gebeurt er natuurlijk niet zoveel met mijn saldo. In positieve zin dan.

2. Niet denken “Ik kan het me niet veroorloven!”, maar “Hoe kan ik het me veroorloven?”.

Sowieso een goede levensinstelling (o.a. als je met een milde sneakerverslaving kampt zoals ik) maar dit inzicht hielp mij letterlijk te komen tot mijn remarkable (heerlijk woord) businessconcept. De grap is dat ik met mijn plan helemaal geen startkapitaal nodig heb of andersoortige investeringen. Het is een simpel maar creatief plan met groeimogelijkheden,  ook wat betreft een passief inkomen genereren(=met minder inspanning meer geld vangen, weet ik nu). Maar om tot het eindidee te komen moest ik via een piekerroute waar ik voorheen bij de moeilijk bochten gelijk dacht “Ik kan het niet betalen/regelen/managen/etc…!” en afhaakte. Om het een volgende keer weer te proberen en weer tegen dezelfde muur op te botsen. Nu bleef ik echter bij het idee en bleef ik de bochten nemen: Ik begon te denken in (absurde) mogelijkheden ipv rationele onmogelijkheden. Uiteindelijk werd het pad plots glad, gleden de puzzelstukjes in elkaar en vond ik mijn jar of honey.

Conclusie: I’M ON TRACK AND IT FEELS GOOOOOOD!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s